Digitala möten i modersmålsundervisningen

 

Utvärdering - Abdirashid

Praktiska fördelar

Det finns flera praktiska fördelar t.ex. att eleverna redan är datavana och använder digitala medel i ganska stor omfattning.

Det gör att digital undervisning är både lätt och rolig för dem.

Det fångar elevernas intresse mer.

Man kan hämta och skicka information och arbeten omgående till varandra.

Man kan ha en meningsfull undervisning med ljud, bild och text, utan att behöva vara på samma plats.

Praktiska nackdelar

Man är beroende av att tekniken ska fungera och det gör det inte alla gånger. Då blir det omöjligt att fortsätta eller man måste ta dyrbar tid till att fixa små fel. Man är ingen expert trots allt.

Det finns inte mycket att hämta när det gäller digitala läromedel. Då bli man tvungen att skapa allting själv och det tar både tid och ork.

Pedagogiska fördelar

Eleverna tar större ansvar för sitt lärande.

Kontakten mellan lärare och elever blir tightare.

Det är roligare.

Eleverna får handledning och den hjälp de behöver omgående.

Koncentrationen och ögonkontakten är starkare när man har headset och ser varandra under lektionen.

Pedagogiska nackdelar

Att man inte alla gånger kan använda skärmen och tangentbordet på samma sätt som man använder tavlan eller papper och penna.

Det inte lika roligt att förklara saker och ting när man inte kan använda sina fulla rörelser och sitt kroppsspråk. Det kan göra att eleverna tröttnar fortare.

Passar bra

Detta passar egentligen var som helst och när som helst.
Det är speciellt bra när det är skoltid och när läraren och eleverna inte har möjlighet att ha fysiska träffar.

Den här typen av undervisningen passar bra när eleven har ett arbete att redovisa eller för läxförhör.

Det är också bra när man förklarar en uppgift för eleverna.

Reflektioner

Jag har utvecklats under det här arbetet.

Diskussionerna har varit givande och lärorika.

Atmosfären var mycket vänlig och spännande, både när vi träffades digitalt och i fysisk miljö.

Vi fick tips och inspiration, både tekniska och pedagogiska tips.

Vi hade hela tiden nya saker och nya sätt att prova.

Trots att allting var nytt hade vi en bra stämning i gruppen.

Innan det här arbetet hade jag ingen erfarenhet av digitalt undervisning. Jag har lärt mig tekniken och hur man använder den.

Nu är jag säker på att jag behärskar tekniken att ha ett digitalt klassrum.

För eleverna var det nytt och roligt.

Det ökade deras delaktighet och de var aktiva på lektionen.

Jag tycker att det är fullt möjligt att ha ”digitalt klassrum”. Det finns nackdelar men det är mest problem som kan lösas.

För mig var det oftast att en del eleverna inte alltid hade fungerande apparater.

Som modermålslärare är jag van med åldersblandade grupper under en och samma lektion.
Det skulle inte vara lätt i ett digitalt klassrum.

Jag tycker inte att den kan ersätta det fysiska klassrummet men de två systemen kan komplettera varandra.

Jag kommer att använda det digitala klassrum på det viset.

/ Abdirashid

Tillbaka!                Till Nadas utvärdering!